Oppiminen on oman ajattelun ajattelua!

Edellisessä blogimerkinnässäni kirjoitin siitä, että oppiminen on oman ajattelun tunnistamista. Tunnistaminen on ajattelun taidoista ensimmäinen, alkeellisin ja helpoin omaksua. Saatat tunnistaa arabian kielen, jos kuulet jonkun puhuvan arabiaa, mutta siitä on vielä melko pitkä matka siihen, että osaisit itse tilata ravintolassa hummeria arabiaksi, monimutkaisemmista keskusteluista puhumattakaan.

Ajattelussakaan ilmiöiden, käsitteiden ja ajattelumallien tunnistaminen ei vielä vie kovinkaan pitkälle. Tarvitaan tunnistamisen lisäksi ajatusten erottelu- ja luokittelukykyä, soveltamista sekä kykyä analyysiin ja synteesiin. Omien ajattelumallien ja -tapojen tunnistaminen on hyvä alku sille, että pystyy analysoimaan omaa ajatteluaan ja jopa vaikuttamaan siihen, mutta silti se on vasta alku.

Metakognition käsite

Metakognition käsitteen toi psykologiaan John Flavell vasta 1970-luvulla. Lyhyesti ilmaistuna metakognitiolla tarkoitetaan oman ajattelun ajattelua. Nykyisin ajatellaan, että metakognitio on laajempi käsite kuin pelkkä oman ajattelun ajattelu. Muistitoimintojen hahmottaminen ja tarkkaavaisuuden pohtiminen ja arviointi sekä omien vahvuuksien ja haasteiden objektiivinen reflektio kuuluvat metakognitioon. Lisäksi tietoisuus omasta tempperamentistä, tunne-elämästä, organisointikyvyistä ja monista muista prosesseista liittyy olennaisesti metakognitiiviseen pohdintaan.

Koska vaikkapa ajatusväärisymät koskevat meitä kaikkia ihmisiä ja metakognitio on lähes ainoa työkalu sisäisesti tunnistaa ja siten kontrolloida näitä ajatusvääristymiä, on metakognitiivisten taitojen harjoittaminen tärkeää. Lisäksi on todettu, että oman ajattelun ajattelutaidot ovat olennainen osa ihmisen menestymistä sosiaalisesti, taloudellisesti ja emotionaalisesti.

Ajatusten bussikuski

Verratkaamme ajatteluamme bussiin, jonka matkustajat ovat yksittäisiä ajatuksiamme. Päähämme pälkähtää jos jonkinlaista ajatusta, emmekä pysty olemaan niistä kaikista aina tietoisia, puhumattakaan, että pystyisimme aina niitä kontrolloimaan ja hallitsemaan. Kaiken kukkuraksi matkustajilla on mukanaan perheenjäseniä, matkatavaroita ja lemmikkejä eli tunteita. Tunteet ohjaavat ajatustemme toimintaa ja kaikki matkustajat haluaisivat bussin ajavan itselleen mieluisaa reittiä. Kuski ei voi totella jokaista matkustajaa, joka pahimmillaan on uhmaikäisen viisivuotiaan armoilla tai tasolla. Kuskin on itse valittava päämäärä, reitti, nopeus ja pysähdyspaikat. Hän voi kuunnella matkustajia, mutta vain kuski näkee kokonaisuuden ja pystyy tekemään päätökset kokonaisuuden ehdoilla.

Metakognitio on ajattelumme bussikuski. Se hallitsee tietoisella analysoinnilla ja strategisella ajattelulla mielemme sekavaa ja tunteidemme ohjaamaa hullunmyllyä. Jos haluamme tavoitteellisesti oppia jotain tai yleisesti nostaa tasoamme, meidän on paras antaa bussikuskillemme paras mahdollinen koulutus ja rauha tehdä työtään. Meidän tulee siis kehittää metakognitiotaitojamme.

Aivojen ominaisuus?

Tällä hetkellä metakognition todettu olevan hyvin fysiologinen ominaisuus, josta vastaavat alueet sijaitsevat etuotsalohkon vyöhykkeellä. Aivokuvausmenetelmillä on todettu, että hyvät metakognitiotaidot omaavilla ihmisillä on enemmän harmaata ainetta etuotsalohkon tietyllä alueella. Lisäksi yhteydet mm. lukumäärän arvioinnista vastaaviin aivoalueisiin ovat vahvempia. Tämän hetken tutkimuksen valossa näyttää siis siltä, että metakognitio on osaltaan perinnöllinen ominaisuus ja osaltaan hankittu taito.

Metakognition fysiologisen taustan tarkentuminen ei tarkoita sitä, ettei metakognitiota voisi harjoittaa. Itse asiassa tilanne on juuri päinvastoin. Metakognitiotaitoja voi harjoittaa. Nykytiedon mukaan aivojen muovautumiskyky eli plastisiteetti on valtava. Ajattelun taitoja, joihin metakognitiokin kuuluu, voidaan harjoittaa läpi elämän. Monissa tutkimuksissa on todettu, että metakognitiotaidot ovat yksi menestyksen tärkeimpiä selittäviä tekijöitä. Näihin taitoihin on syytä kiinnittää erittäin paljon huomiota ja koulun tärkeimpiä tehtäviä nykymaailmassa olisikin keskittyä metakognitiivisten taitojen parantamiseen. Kouluihin ja opetussuunnitelmiin tulisi siis lisätä ajattelun ajattelua ja oppimisen oppimista oppiaineiden sisältötiedon kustannuksella. Joidenkin arvioiden mukaan tällä hetkellä alakoulussa olevista lapsista 65% päätyy aikuisena ammatteihin, joita ei vielä ole edes olemassa. Voisi siis olla tarpeen opettaa lapsia tunnistamaan ja analysoimaan omaa ajatteluaan sen sijaan, että keskitymme nopeasti vanhenevan sisältötiedon opettamiseen.

Heikko metakognitio, kommunikaatio ja johtajuus

Valitettavasti heikot metakognitiovalmiudet voivat johtaa epärealistiseen käsitykseen omista kyvyistä, osaamisesta ja valmiuksista. Ihminen ilman metakognitiota on kuin bussi ilman kuskia. Se törmäilee seiniin ja muihin ajoneuvoihin, siis erilaisiin elämäntilanteisiin ja toisiin ihmisiin. Omaan ajatteluunsa analyyttisesti suhtautuva ja pohdintoihinsa vaikuttamaan pystyvä ihminen, pystyy heijastamaan ajatteluaan myös muihin ihmisiin. Hän pystyy tunnistamaan myös muiden ihmisten ajattelua ja muiden ihmisten ajattelun takana vaikuttavia tunteita ja motiiveja. Tämä taas luo pohjan onnistuneelle viestinnälle, joka on kaiken vuorovaikutuksen ja johtamisen perusta.

Kärjistäen voisi todeta, että hyvät metakognitiotaidot ovat ehdoton edellytys oppimiselle, ryhmässä toimimiselle, ihmisten johtamiselle ja menestymiselle. Kannattaisiko oman metakognition kehittämiseen panostaa hieman nykyistä enemmän sekä jokaisen henkilökohtaisesti että laajemminkin yhteiskunnassa vaikkapa tulevaisuuden koulutusta suunniteltaessa?

Advertisements

Yksi kommentti artikkeliin ”Oppiminen on oman ajattelun ajattelua!

  1. Paluuviite: kasvatustieteen uskomushoidot? | DigiKehittäjäopettaja

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s